TRAUMATHERAPIE: EMDR EN MEER

8 op de 10 mensen maakt iets traumatisch mee

Meer dan 80% maakt op een gegeven moment iets traumatisch mee in zijn of haar leven. Dat is nog niet eens zo erg. Waar het om gaat is dat je dat verwerkt. Anders hebben deze onverwerkte trauma’s gevolgen voor jouw kwaliteit van leven. Herinneringen aan die gebeurtenissen blijven terugkomen, ook op momenten dat het je niet uitkomt. Je kunt slecht gaan slapen, veel gaan piekeren, je wordt somber of zelfs depressief, je voelt je vaak onzeker, alert en angstig, en je gaat situaties en mensen vermijden. Ook is het mogelijk dat je een kort lontje krijgt, eerder prikkelbaar met misschien wel woede-uitbarstingen. En wie wil dat nou?

Met een traumabehandeling van je klachten af

Een traumabehandeling kan bestaan uit verschillende opties. Zo is EMDR een optie, maar ook bijvoorbeeld (in combinatie met) imaginaire exposure. Imaginaire exposure betekent dat je tot in de details vertelt over de herinnering. Hiernaast is het belangrijk dat je thuis verder aan de slag gaat met waar we in de afspraken mee bezig zijn.

EMDR: 1 tot 3 keer nodig per herinnering

Terwijl je denkt aan de heftige gebeurtenis, beweeg je tegelijkertijd je ogen van links naar rechts. Om je daarmee te helpen heb ik een speciale EMDR-balk (zie filmpje) met een bewegend lichtje. Door het bewegen van je ogen belast je je geheugen en zo vervaagt geleidelijk de herinnering. EMDR werkt snel en efficiënt. Per herinnering is er gemiddeld 1 tot 3 keer EMDR nodig om de herinnering te verwerken.

Zij gingen je voor

Wetenschappelijk bewezen sinds 1989

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een wetenschappelijke therapeutische methodiek, uitgevonden in 1989. Het doel van EMDR is om jou te ondersteunen in het verwerken van heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt. EMDR is geen hypnose. Je vergeet de herinnering niet, maar door de werkgeheugenbelasting (het volgen van het lichtje op de EMDR-balk), terwijl je denkt aan de herinnering zorgt er voor dat de herinnering een minder emotionele lading krijgt.

EMDR is onderdeel van de traumabehandeling

Vaak vragen cliënten specifiek naar EMDR. Omdat er vaak meerdere factoren meespelen die bijdragen aan jouw mentale gezondheid, ben je niet geholpen met alleen maar EMDR. Daarom is EMDR bijna altijd een onderdeel van een gehele behandeling. Ook thema’s zoals sociale contacten, grenzen stellen en weerbaarder worden hebben aandacht nodig. Als je hier niet aan werkt, komen je klachten later weer terug.

Bij welke klachten helpt EMDR?

Heb je een fobie? Dan kan EMDR ook helpen.

Een fobie is een intense en irrationele angst voor een bepaald object, een bepaalde plaats of een bepaalde situatie: Je kunt een fobie ontwikkelen voor heel veel zaken, de meest voorkomende zijn angst voor:

Als je last hebt van een fobie, kun je angstsymptomen zoals duizeligheid, kortademigheid, paniekgevoelens, verhoogde hartslag en misselijkheid ervaren.

EMDR geeft snel meer rust in je hoofd

Het fijne aan werken met EMDR blijft dat het vaak snel resultaat geeft. En dat zonder dat cliënten in detail hoeven te praten over de meegemaakte gebeurtenis. Veel mensen ervaren al verbetering na hun eerste afspraak. Ze geven aan direct een vermindering van spanning en emotionele belasting te ervaren wanneer ze terugdenken aan de gebeurtenis. Daarnaast voelen ze opluchting en meer ruimte en rust in hun hoofd. Ze hebben een ander perspectief gekregen op de gebeurtenis.

Voordelen, nadelen en meer info