Sociale angst


Dansen in de supermarkt… durf jij het?

Vorige week ging ik met een cliënt naar de supermarkt. Waarom? Niet omdat we boodschappen nodig hadden😉. Hans (fictieve naam) heeft sociale angst en bij die behandeling horen gedragsexperimenten. Eén experiment was dat Hans 3 keer iets zou vragen aan dezelfde medewerker. De verwachting was dat deze medewerker heel raar zou gaan kijken. Dit was niet het geval.

Daarna observeerden we andere winkelaars, om te kijken of zij zoekend rondliepen. Dat is iets hoe Hans zelf absoluut niet wil overkomen wanneer hij winkelt. We zagen een paar mensen zoekend rondlopen, en hij concludeerde dat dit toch niet zo gek oogt als hij dacht.

Toen ik bij de poortjes stond met mijn bon en vroeg aan de medewerker “Waar is de uitgang?” en zij vriendelijk uitlegde de bon tegen de scanner te houden, wist Hans niet wat hij meemaakte. Dit was al een groot succes!

Daarna vroeg hij bij de bakker of ze ook vlees verkochten. Hierbij moest Hans express stotteren. Ik ben geen goede toneelspeler, dus ik draaide mij om om de grijns op mijn gezicht te verbergen. Ook hier werd serieus antwoord gegeven. (Mogelijk dacht de verkoper dat we ergens een camera hadden verstopt en hem in de maling namen.. 😉).

Buiten vertelde Hans verbaasd dat mensen veel meer normaal vinden dan hij dacht. Er ging bij hem meteen een knop om, hij zag het meteen in een ander perspectief. “Als ik op de grond ga zitten, zouden mensen nog niets zeggen.”. Nou, dan gaan we dat de volgende keer testen! 😉

Blijf jij ook liever thuis op de bank dan dat je op pad gaat?

psycholoog marieke

Omdat jij je angstig voelt bij anderen of in groepen, en je bang bent om beoordeeld te worden? Denk je vaak dat iedereen op jou let?

Dus blijf je liever maar thuis, in je veilige omgeving. Dit hebben veel mensen wel eens in hun leven. Wist je dat bijna 1 op 10 mensen op een zeker moment in zijn leven voldoet aan alle criteria van een sociale angststoornis?

Het komt vaker voor dan je denkt dus.

Lekker binnen in je comfortzone blijven, voelt op de korte termijn goed… Maar op de lange termijn wordt de drempel steeds hoger om de deur uit te gaan. Je denkt aan allerlei scenario’s die zouden kunnen gebeuren als jij weer op pad gaat… waardoor je niet gaat. Zo houd je de angst in stand.

Zet een klein doel. Eentje die jij echt aan durft te gaan. Bijvoorbeeld:

– Ik ga een uurtje naar die verjaardag en ik zit naast mijn partner (in plaats van de hele avond en naast een ver familielid zitten).
– Ik stel vanavond één vraag aan iemand in de groep (in plaats van jezelf de hele tijd pushen sociaal te doen en vragen te stellen).
– Ik focus op mijn omgeving als ik denk dat ik ga blozen, en ik loop niet naar het toilet (in plaats van op jezelf te focussen en je af te zonderen, zodra je denkt dat je gaat blozen).

Hoe maak je sociale angst bespreekbaar?

Mijn nummer 1 tip is om het te delen met mensen in je naaste omgeving. Geef aan hoe ze jou kunnen steunen. Wat ik van cliënten hoor, is dat zij het meest blij zijn met vrienden die hen thuis ophalen en zeggen: “Nu ga je mee, geen smoesjes meer!”.

Vrienden en familie kunnen jou waar nodig steunen: even een knipoog tijdens die familieverjaardag dat ze je begrijpen, of ze redden je uit een ongemakkelijk gesprek waarin je in het middelpunt staat. Maar: zij kunnen je hopelijk ook uit je comfortzone halen. Blijf socializen, anders word je wereld steeds kleiner.

Als je er zelf niet uitkomt kun je altijd contact met mij opnemen!

Wil jij een quick fix? Mij niet bellen…

Het liefst wil je meteen van je angststoornis af en morgen weer met plezier boodschappen doen. Of je wilt meer zelfvertrouwen voordat je met je nieuwe baan begint.

Maar in psychologieland is er geen quick fix.

Denk maar aan een boom. De boom is zichtbaar. De wortels van die boom niet. En die moet je juist van dichtbij bekijken om de reden van jouw psychische klachten te achterhalen.

Ondanks dat er geen quick fix is, ben ik een doener. En ik weet hoe ik jou op een goede manier zo snel mogelijk van je angsten, trauma’s en onzekerheid afhelp.

Tob jij al een tijdje met jezelf? En wil je een ander perspectief op de situatie? Plan dan snel jouw gratis kennismaking met mij. Dan hoor je meteen of ik iets voor jou kan betekenen!

Wat helpt om sociale angst/onzekerheid bespreekbaarder te maken?

Sociale angst en onzekerheid is een onderwerp wat soms lastig bespreekbaar is. Veel mensen ervaren sociale angst en onzekerheid. Maak het bespreekbaar. Vergeet daarom ook niet dat jij niet de enige bent die sociale onzekerheid ervaart, je bent niet alleen

Veel jongeren met sociale angst/onzekerheid vinden het lastig om de controle los te laten.

Een veilige ruimte, bekende mensen en vooral niets geks doen. Je probeert controle te houden, zodat je minder last hebt van social angst en onzekerheid.

Het blijven binnen je comfortzone zorgt ervoor dat je onzekerheid niet verminderd. Psycholoog Marieke geeft je een waardevolle tip om de controle te leren loslaten.

Recente berichten

Paniek

Dossier: zelfbeeld

Dossier: Innerlijk kind en triggers

Dossier KOPP: Kind van Ouders met Psychische problemen