Oefeningen: bij stress en paniek

Hieronder vind jij een aantal oefeningen die je zelf snel en gemakkelijk kunt uitvoeren op momenten bij stress, paniek en angst. Voer op zo’n moment meteen één van onderstaande oefeningen voor stress en paniek uit. Deze oefeningen kun je ook preventief een paar keer per dag uitvoeren. Want een rustige, diepe ademhaling verlaagt het stresshormoon cortisol, en dat is altijd goed! Met een goede, regelmatige ademhaling voorkom je ook paniekaanvallen (waarbij je ademhaling ontregelt).

Oefening bij angst en paniek

De volgende oefening moet je uitvoeren op momenten dat je angst en paniek ervaart. Deze oefening kan jou helpen om weer rustiger te worden. Soms kun je er een paniekaanval mee voorkomen. Door deze oefening focus je op prikkels via je zintuigen en geef je jezelf afleiding. Deze oefening is voor iedereen gemakkelijk zelf uit te voeren. Ga na de oefening iets anders doen dan waar je mee bezig was, zoals iets opruimen in huis of de vaat.

  1. Zien.. Noem iets wat je NU met volle aandacht ziet. Focus er 10 seconden op.
  2. Horen.. Noem iets wat je NU met volle aandacht hoort. Focus er 10 seconden op.
  3. Voelen.. Noem iets wat je NU met volle aandacht voelt. Focus er 10 seconden op.

Ademhalingsoefening bij stress

Krijg jij ook een rustig gevoel nadat je deze ademhalingsoefening gedaan hebt? Een paar keer de oefening uitvoeren is nog beter! Want een rustige, diepe ademhaling verlaagt het stresshormoon cortisol! Zoals hier boven al genoemd: met een goede, regelmatige ademhaling voorkom je ook paniekaanvallen (waarbij je je ademhaling vaak inhoudt en zo zelf ontregelt).

Ademhalingsoefening

Affirmatie bij onzekerheid en angst

Krijg jij ook een positief en vrolijk gevoel nadat je deze affirmatie een paar keer hardop herhaald hebt?

Affirmatie

Naast deze oefeningen ook je leefstijl verbeteren

Net als ademhalingsoefeningen, mindfulness en dergelijke heeft je leefstijl ook een groot positief effect op je mentale gezondheid. Denk hierbij aan voldoende beweging, gezond en veelzijdig eten en op tijd naar bed gaan.


Disclaimer

Deze oefeningen uitvoeren is NIET gelijk aan in therapie zijn. Heb je deze oefening regelmatig nodig? Vraag dan op deze pagina meer informatie aan en andere gratis oefeningen. Dan heb je iets te veel stress dan goed is voor je.

nieuwsgierig geworden naar mij?

Recente berichten

Sociale angst

Paniek

Dossier: zelfbeeld

Dossier: Innerlijk kind en triggers